Container problemen - Reisverslag uit Nyos, Kameroen van Erica en Fieke - WaarBenJij.nu Container problemen - Reisverslag uit Nyos, Kameroen van Erica en Fieke - WaarBenJij.nu

Container problemen

Door: Eelco

Blijf op de hoogte en volg Erica en Fieke

09 Mei 2014 | Kameroen, Nyos

Hallo iedereen,

Het is wederom aan mij (Eelco) om hier de belevenissen van Erica en Fieke met jullie te delen. Helaas zijn de berichten uit Kameroen dit keer niet uitsluitend positief.

Laten we maar beginnen met de minder leuke berichten:
Zoals de meeste van jullie ongetwijfeld weten is de container met hulpgoederen half april uit de haven van Antwerpen vertrokken. Inmiddels heeft de container de havenstad van Kameroen bereikt. Aldaar moet de container worden vrijgegeven voor verder transport. Al vanaf het vertrek waren er echter problemen met de verklaringspapieren van de container.
Gelukkig was onder andere Hans bekend met de lokale 'gebruiken' en is reeds contact gelegd met 'een mannetje' in de haven. Naar goed Afrikaans gebruik kan het een aantal dagen duren alvorens de papieren gereed zijn. Soms worden die dagen weken en soms moet er 'onderhandeld' worden. Maar, met wat geduld en een tientje hier of een tientje daar komt men over het algemeen een heel eind in de Zuidelijke contreien.
Tot iedereen's verbazing heeft 'het mannetje' in de haven dit maal echter besloten een serieuze poging te doen om zijn eigen financiële situatie te verbeteren. De papieren kunnen uiteraard geregeld worden...voor een bedrag van zesduizend euro....!
Uiteraard kan 'het mannetje' fluiten naar zijn centen; de container in zee kieperen zou immers een veel goedkopere oplossing zijn.
Vooralsnog gaan we er van uit dat de beste man wel weer bijdraait wanneer hij zich realiseert dat hij zijn corrupte hand heeft overspeeld. In ieder geval is het ronduit treurig te noemen dat wederom blijkt dat sommige mensen kennelijk niet geholpen willen worden en dat corruptie een diepgeworteld probleem blijft in deze landen.

Enfin, over naar de leukere berichten!
Erica en Fieke hebben het nog steeds erg naar hun zin en beleven een hoop. Het bezoek aan lokale ziekenhuisjes zou hier eigenlijk niet onder de 'leukere berichten' mogen staan; in deze regio ondervinden nog altijd talloze kinderen de gevolgen van ziektes als polio en lepra. Vandaag zullen Erica en Fieke een bezoek brengen aan een revalidatiecentrum dat is opgericht voor de kinderen die deze ziektes overleven. Tot zondag zullen de dames vervolgens in een oud, nabijgelegen, klooster verblijven waar ook een klein ziekenhuisje gevestigd is.

Ten slotte kan ik nog melden dat Erica haar eigen weer heeft meegnomen: behoorlijk wat regen :)
Maar goed, als ik hier naar buiten kijk is het hier zeker niet veel beter.

groeten,
Eelco

• 09 Mei 2014 - 19:31

Marit Van Mourik:

Fijn om toch zo te kunnen lezen wat jullie beleven!

• 09 Mei 2014 - 19:34

Daphne:

Aahhh wat een pech.maar wad te verwachten.dit is al eens eerder geweest hopelijk komt die gekke vent snel tot rede.en ja hier in Nederland is het echt niet beter regen valt met bakken naar beneden hier.nog veel plezier Erica en Fiere geniet er nog maar van.kan niet wachten om alle verhalen te horen en de foto te zien.tot snel xxx

• 09 Mei 2014 - 21:32

Jeanne:

Fijn dat jij (Eelco) de honneurs waarneemt enm we toch wat nieuws krijgen over de "dames".
    Ik zal duimen dat nog voor jullie terug komen de container zijn buit mag vrijgeven.
    Daar hebben we anders hard genoeg voor gesjouwd, hoop niet dat ze hem overboord gooien.
    Verder hoop ik dat jullie je nuttig kunnen maken, want daar gingen jullie voor!
    Tot de volgende update, Jeanne

• 10 Mei 2014 - 14:53

John Van De Pas:

Ha Erica&Fieke,
    Wat vervelend nou met die container! Hopelijk komt het de komende dagen goed met een paar tientjes of zo ..... Maar fijn dat jullie bezoeken gewoon doorgaan. Wat zal het bezoek aan dat revalidatiecentrum indruk op jullie gaan maken! Ik heb hetzelfde beleefd in Nepal: een herinnering voor het leven. IK wens jullie nog veel "plezier" en vele goede ervaringen toe en voor "straks" een hele geod terugreis.
    Hartelijke groeten van John

• 16 Mei 2014 - 22:49

Daielle:

Haha is toch wel heel erg als je zo ver weg gaat waar je niet constant regen verwacht het nu zo veel regent ongelooflijk......
    Wat de container betreft heeel erg denk dat dat toch wel frustraties oproept. Maar hoop dat deze man inderdaad snel bij gaat draaien, want zou het toch zuur vinden wanneer dit voor problemen blijft zorgen
    Gelukkig dat het verder allemaal wel naar verwachting gaat, de foto s heb ik trouwens ook bekeken super mooie foto s

En wat lief van je dat je je ma zo helpt

x Daielle